Saturday 9 January 2016

MAKSUD MACROS DALAM MICROSOFT ACCESS


Hari ini saya ingin membentangkan iaitu maksud macros dalam microsoft access.
Pada hari ini pula saya akan menerangkan apa itu MACROS dalam MC ACCESS.

  • Maksud Macros:

Makro dalam Access boleh dianggap sebagai bahasa pengaturcaraan yang mudah yang boleh anda gunakan untuk menambah kefungsian kepada pangkalan data anda. Sebagai contoh, anda boleh melampirkan makro yang ke butang arahan pada satu borang supaya makro yang berjalan apabila butang diklik. Makro mengandungi tindakan-tindakan yang menjalankan tugas, seperti membuka laporan, menjalankan pertanyaan atau tutup pangkalan data. Kebanyakan operasi pangkalan data yang anda lakukan secara manual boleh diautomasikan dengan menggunakan makro, supaya mereka boleh menjadi hebat menjimatkan masa peranti.

  • Langkah-langkah untuk membuat Macros

- Pertama, buka table yang akan dibuat menjadi macro

-Kemudian, pilih tab create, lalu pilih ikon macro hingga muncul table, pada kolom action pilih perintah macro yang akan digunakan misalnya closedatabaseSetelah itu pilih ikon run, lalu pilih yes jika ada jendela Microsoft office access, kemudian beri nama pada macro yang kita buat. 




-Untuk menerapkan macro pada form yang telah dibuat maka, langkah pertama yang dilakukan adalah buka form yang telah dibuat, pada tab home pilih ikon view lalu design view.

- Pada tab design, pilih button lalu letakkan tombol buton yang akan dibuat sesuai posisi yang diinginkan.

-Untuk command button pilih miscellaneuous dan action pilih run macro, selanjutnya maka akan muncul judul macro yang telah kita buat tadi, pilih macro dan pilih next.



-Untuk tahap selanjutnya pada kolom text pilih nama tombol yang diinginkan lalu klik next hingga finish.





-Untuk melakukan pengecekan pada tombol yang telah kita buat, pada tab home pilih menu view lalu form view.

-Setelah langkah diatas maka akan muncul form yang telah kita buat tadi dan di sana terdapat tombol closedatabase.

-Untuk melakukan ujicoba, klik icon tersebut maka akan muncul pesan apakah kita igin menyimpan data yang telah kita buat sebelumnya. Pesan tersebut menandakan bahwa macro yang telah kita terapkan pada form telah berhasil.



Sekian sahaja dan saya akan terus update blogger pada masa yang lain sekian Assalamualaikumwarrahmatullahhiwabarakatuh




No comments:

Post a Comment