Saturday 23 January 2016

APAKAH ITU DLNA?????

Assalamualaikum dan salam satu dunia. Hari ini saya ingin berkongsi kepada anda iaitu DLNA. Apakah itu DLNA???
 DLNA adalah satu set operasi garis panduan untuk berkongsi media digital di kalangan multimedia peranti.Contohnya seperti (TV LCD, LAPTOP, SMARTPHONE, PLAYSTATION, DAN SEBAGAINYA.) DLNA atau nama panjangnya (Digital Living Network Alliance) masa dahulu nama asalnya (Digital Rumah Kumpulan Kerja [DHWG]) telah diasaskan oleh sekumpulan syarikat elektronik pengguna untuk membangunkan dan menggalakkan satu set antara operasi garis panduan untuk berkongsi media digital di kalangan multimedia peranti. Sehingga Jun 2015 organisasi mendakwa keahlian "lebih daripada 200 syarikat".


Syarikat ini telah diterbitkan di set pertama garis panduan pada bulan Jun 2004.  Had ini menggabungkan beberapa piawaian awam yang sedia ada, termasuk Universal Plug and Play (UPnP) untuk pengurusan media dan penemuan peranti dan kawalan, dan digunakan secara meluas format media digital dan berwayar dan wayarles piawaian rangkaian.

Sehingga Oktober 2015,  lebih 25,000 model peranti yang berbeza telah memperoleh status "DLNA Certified", ditandakan dengan logo pada bungkusan mereka dan mengesahkan antara operasi mereka dengan peranti lain.  Ia telah dianggarkan bahawa menjelang 2017 lebih 6 bilion DLNA- peranti yang disahkan, dari kamera digital untuk permainan konsol dan TV, akan dipasang di rumah-rumah pengguna.

SEJARAH
Sony menubuhkan DHWG pada bulan Jun 2003 sebagai Laman Utama Kumpulan Kerja Digital, 12 bulan kemudian namanya ditukar kepad DLNA. Apabila set pertama garis panduan bagi DLNA telah diterbitkan. [1] Home Rangkaian Peranti Garis Panduan Interoperability v1.5 telah diterbitkan pada Mac 2006 dan berkembang pada bulan Oktober tahun yang sama; perubahan termasuk penambahan dua kategori baru produk - pencetak, dan peranti mudah alih -. dan juga sebagai "peningkatan sebanyak DLNA Kelas Peranti 2-12" dan peningkatan dalam senario pengguna disokong berkaitan dengan kategori produk baru. 

SPESIFIKASI
1.) Laman Peranti Rangkaian
  • Digital Media Server (DMS): Kandungan kedai dan membuat ia boleh didapati kepada rangkaian digital pemain media (DMP) dan pemapar media digital (DMR). Contohnya termasuk PC dan penyimpanan rangkaian dilampirkan (NAS) peranti. 

2.) Boleh menyambung pada Peranti lain seperti (Samsung Smartphone)
  •  Mobile Digital Media Server (M-DMS): Kandungan kedai dan membuat ia boleh didapati kepada berwayar wayarles rangkaian mudah alih pemain / digital media (M-DMP), dan digital pemapar media. Contohnya termasuk telefon bimbit dan pemain muzik mudah alih.
  • Mobile Digital Media Player (M-DMP): mencari dan memainkan kandungan pada pelayan digital media (DMS) atau telefon bimbit pelayan media digital (M-DMS). Contohnya termasuk telefon bimbit dan tablet media mudah alih yang direka untuk melihat kandungan multimedia.

3.)Peralatan rumah Infrastruktur 
  • Sambungan Rangkaian Mudah Alih Fungsi (M-NCF): menyediakan jambatan antara sambungan rangkaian peranti mudah alih pegang tangan dan sambungan rangkaian rumah.
  •  Media Interoperability Unit (MIU): menyediakan transformasi kandungan antara dikehendaki format media untuk rangkaian rumah dan peranti pegang tangan mudah alih.

Rajah di atas adalah contoh penggunaan DLNA pada setiap peranti mudah alih.


SYARIKAT AHLI
Sehingga November 2015, terdapat 13 ahli promoter dan 171 ahli penyumbang. Ahli-ahli promoter adalah:
Arris, AwoX, Broadcom, CableLabs, Comcast, Dolby Laboratories, Intel, LG Electronics, Panasonic, Samsung Electronics, Sony Electronics, Time Warner Cable, dan Verizon.
Apple tidak ahli. Apple menggunakan proprietari sendiri Audio Digital Protokol Capaian bukannya DLNA yang UPnP protokol.


Lembaga pengarah menyelia aktiviti empat jawatankuasa berikut:
·        Jawatankuasa ekosistem, perancangan pembangunan masa depan garis panduan DLNA
·        Jawatankuasa Pematuhan & ujian, menyelia program pensijilan dan evolusi yang
·        Majlis Penasihat Komunikasi Pemasaran, aktif mempromosikan DLNA di seluruh dunia
·        Jawatankuasa Teknikal, menulis garis panduan DLNA

PRODUK YANG MENGGUNAKAN DLNA
*Peranti DLNA yang disahkan
Terdapat lebih daripada sembilan ribu produk di pasaran yang DLNA Certified. Ini termasuk TV, DVD dan Blu-ray pemain, konsol permainan, pemain media digital, bingkai gambar, kamera, peranti NAS, komputer, telefon bimbit, dan banyak lagi . Menurut kajian daripada Parks Associates, [9] hampir 3 bilion produk berada di pasaran pada tahun 2014 mencapai sehingga lebih 7 bilion menjelang 2018. Pengguna boleh melihat jika produk mereka disahkan oleh mencari logo DLNA pada peranti atau dengan mengesahkan pensijilan melalui DLNA Cari Produk.
Pengilang boleh mendapatkan ujian pengesahan daripada Vendor Sijil DLNA Bertauliah bebas seperti UNH antara operasi makmal, Allion Labs, CESI Technology Co, Digital TV Labs,  XXCAL atau Testronic.

*Komponen teknologi DLNA
Sebagai presiden yang lalu DLNA menegaskan kepada Daftar Mac 2009:

"Vendor perisian dibenarkan untuk menuntut bahawa perisian mereka adalah Komponen Teknologi DLNA jika perisian telah melalui ujian pensijilan pada peranti dan peranti telah diberikan DLNA pensijilan. Komponen Teknologi DLNA tidak dipasarkan kepada pengguna tetapi hanya untuk industri."

DLNA Garis Panduan Interoperability membolehkan pengeluar untuk mengambil bahagian dalam pasaran yang semakin meningkat peranti rangkaian dan dipisahkan ke dalam bahagian di bawah komponen teknologi utama.
  • Rangkaian dan Kesambungan
  • Peranti dan Perkhidmatan Penemuan dan Kawalan 
  • Format Media dan Digital Pengangkutan
  •  Pengurusan Media, Pengedaran dan Kawalan
  •   Pengurusan Hak Digital dan Perlindungan Kandungan
  • Aspek mengurus 







No comments:

Post a Comment